Sans titre

Feuille d’or, 2022 ©halidaboughriet

10′, video HD, couleur, son (sur une sonate à Bridgetower).

 

1er Performance en Direct  n°2 – live Instagram with @Ghazel.  3 may 2020, 9pm. 

 

 

IMPLANO DE ARISANA

 

IMPLANO DE ARISANA,  2018-2019 –6channel video installation, HD video, colour, sound, 17 min

Biennale de Rabat , « Un instant avant le monde »

DU 24 SEPTEMBRE AU 18 DÉCEMBRE 2019

https://www.biennale.ma/portfolio-item/halida-boughriet/#exhibitions

 

Implano de Arisana» est un dispositif vidéographique qui aborde les questions de l’identité, du territoire et de la frontière, mais aussi la figure féminine « le mythe d’Ariane abandonnée». Considérée comme un quartier difficile, tant par son histoire que par sa population, l’Ariane est profondément isolée par le Paillon, ligne de démarcation constituant la frontière symbolique entre ce territoire et le centre-ville de Nice. Mon désir était de filmer ce quartier populaire, de le regarder autrement.  A commencer par la rencontre humaine et chaleureuse de quelques femmes qui y vivent et qui sont devenues l’axe central de mon travail.

 

Par une esthétique du geste, je traverse les plans architecturaux  datant de 1970 vers des personnages qualifiés de déesses. Ces femmes se font surtout l’expression collective d’une forme d’identité revendiquée et d’ouverture. J’utilise essentiellement la décomposition du temps pour donner à voir les corps en action lors de leur performance. La lumière apporte de l’intensité dramatique à la scène. Elle témoigne de leur exil qui renvoie à l’image symétrique d’un passé et d’un présent, l’un se confondant dans l’autre. Elle exprime également la complexité et la richesse de leurs trajectoires et de leurs émotions. J’entremêle l’art et la vie, la fiction et le réel, sur une polyphonie de voix qui coexiste.

 

Avec le soutien de l’association L’Eclat.

Dans le cadre d’une résidence de création dans le champs de l’éducation artistique et culturelle

Ville de Nice et avec le soutien de la DRAC PACA – Direction régionale des affaires culturelles Provence-Alpes-Côte d’Azur

Le Groupe ESRA, Ecole Supérieure de Réalisation Audiovisuelle – VILLA ARSON

« Out of Place » – Officine dell’Immagine, Milan

OFFICINE DELL’IMMAGINE
HALIDA BOUGHRIET   « Out of Place »
May 16 – July 13, 2019

Curated by Silvia Cirelli, the exhibition Out of Place will present recent work by this talented artist in an Italian exclusive. Already recognised internationally for exhibitions at Centre Pompidou and Institut du Monde Arabe in Paris, the Rabat Biennale, the Los Angeles Depart Foundation, Documenta 14 and the 11th Dak’Art Biennial, Boughriet is surprising for her rare expressive eclecticism, ranging from photography to video and performance, in which she herself becomes the spokesperson for the artistic message.
Always attentive to the exploration of socio-cultural, behavioural and geopolitical themes concerning current cultural situation, Boughriet translates the precariousness of a historical moment marked by a sense of uprooting, an absence of communication between people and by the need for belonging.
Coming to authentic emotional essentiality and completely laying bare human vulnerabilities, this young artist’s narrative sees the body as the focal point of the entire creative journey. With the spasmodic urgency of filling the void created by a painful nomadic dynamism, the body’s symbolism is what drives the search and becomes, above all, an allegory of the return of identity.
The core of the exhibition is Boughriet’s Border series (2017) and Exile de Anges (2019), where the balance between light and shadow, clearly inspired by Caravaggio, synthesises an emotional landscape constructed upon the authenticity of people. The protagonists are in fact witnesses of wars, violence and abuse, to whom the artist returns their voices. Human fragility is also the subject of her photographic project Les absents du décor (2018), though this time emphasised by the reconstruction of fake man-sized universes created by the artist. Like true Western-style mise en scènes, these unlikely settings reveal the artist’s meticulous attention to detail in each individual project, choosing an aesthetic vocabulary that understands the importance of the archive and of re-appropriating cultural memory.
Her reinterpretation of sensitive themes, such as violence in the broadest sense – from individual to social or political – is condensed in Bullet AK-47 (2018) and in the video Lamma bada, for what appeared to be (2019). In the latter, the ferocity of a military item – the smoke bomb held by the artist – is distorted and « twisted » by the evocative, poetic dance that accompanies the romantic poetry famously sung by Fairouz in 1960.
The exhibition closes with the recent Ce qui Brûle series (2019), laser engravings on wood depicting scenes of war, rebellion or destruction taken from the internet or newspapers. The laser scores the wood in an indelible, permanent way, as if to resolutely and decisively shout out about the urgency the humanitarian crisis that we have watched unfold for far too long.
Border series (2017)
Bullet AK-47 (2018)
Les absents du décor (2018)
Exile des Anges (2019)
Video Lamma bada (2019)