15 avril 2022 by halidab Installations 0

A L’ORÉE DU FOYER – Les absents du décor n°9  «Le bijoutier Afghan», 2020 

  EXPOSITION COLLECTIVE A L’ORÉE DU FOYER, JUSQU’AU 13 MARS 2022, VILLE DE GUYANCOURT AVEC OUASSILA ARRAS, HALIDA BOUGHRIET, LAURA HABY, KUBRA KHADEMI, JEANNE SUSPLUGAS, MARIANNE VILLIÈRE. MISE EN LUMIÈRE : SERGE DAMON COMMISSARIAT ÉLISE GIRARDOT « Nous observons cette maison comme nous observons le ciel, le matin, à peine réveillés ; nous observons cette maison comme notre propre ciel. » Emanuele Coccia, Philosophie de la maison, Éditions Payot & Rivages, Paris, 2021 À l’orée du foyer se concentre sur l’intérieur : l’intérieur profond et mystérieux de nos habitats et l’intimité qui s’y déploie. Chacun conçoit son lieu de vie à son image en y projetant sa vision du monde, variable selon le pays et le continent habité. L’expositionaborde le chez-soi dans ses définitions multiples : un lieu à la fois matériel et immatériel, quotidien, solitaire, joyeux ou tragique, parfois collectif et sujet aux retrouvailles. À travers les œuvres de six artistes d’origines diverses, nous verrons comment l’espace domestique est l’expansion d’un espace mental, un espace-temps à soi. Dans une forme d’immersion, les visiteurs arpentent des propositions artistiques qui suggèrent des sensations proches et familières. Suspendues ou disposées près du sol, les œuvres nous accueillent dans une atmosphère lumineuse enveloppante et tamisée, aux directions changeantes. Plusieurs récits […]

Read On
24 septembre 2021 by halidab Photography 0

“A Year of 13 Moons ” at Galerist, Istanbul

 “A Year of 13 Moons ”  Scenes from a recent past and a distant future  Halida Boughriet, Nicolas Descottes, Anne-Charlotte Finel, Noémie Goudal, Berat Işık Yusuf Sevinçli  15.09-23.10.2021  Curator: Yekhan Pınarlıgil  Autoportrait/ Self-portrait (3’15, 2009)  and Action, 2003 /6’, DV PAL, W&B, Sound /Collection: Centre Georges Pompidou, Paris –  ©halidaboughriet / Courtesy of the Artist and Galerist. “Every one of seven years is a lunar year. In these years, people who are dominated by their emotions suffer from severe depression. But when a lunar year is also a year of 13 moons, like 1978, it often results in personal catastrophes.” -The opening monologue of In a Year of 13 Moons by R. W. Fassbinder We have built the world upon time and time upon the Moon and the Sun. Two contradicting cycles, two different concepts of time that do not overlap, and it is as if we are caught in the middle. The Moon navigates around us, descending and escalating time and again. The Sun has wrapped the Earth around its waist like a hula hoop, swaying it between day and night. We are in a year of 13 moons, right in the middle of the 13th full moon. It feels like it has begun without an end. A […]

Read On
29 juillet 2020 by halidab Photography 0

Peaulitique, 2020

  Les danseuses et l’oiseau, 2020 Jeune fille à l’éventail, 2020 Color photograph, 47.2 x 31.5 in (120 x 80 cm) ©halidaboughriet / ADAGP.

Read On
5 juillet 2020 by halidab Installations 0

Ruine, Part 1- Gradishte, 2020

  Ruine, Part 1, Gradishte, 2020 ©halidaboughriet Photography, concrete blocks, sound When the Globe is Home Treviso, 3rd July / 29th November 2020 To communicate humanity’s ancestral and instinctive need to transform even the least welcoming space imaginable – a forced labour camp in Albania during the dictatorship – into a liveable andpersonal environment, Halida Boughriet, a French artist of Algerian descent, created Ruine I, Gradishte for Gallerie delle Prigioni, an installation composed of concrete blocks and a series of photographs and portraits of people confined to this place of punishment. The work includes the voice of a woman who lived in Gradishte until the age of 17 and who continues to view it as the home of her childhood and adolescence. Ruine attempts to reinvent the notion of living in a closed and isolated space. The place of reference is a forced-labor concentration camp built in the 1950s in Gradishte, Albania, where thousands of deportees and downgraded citizens of the former autocratic Albanian communist regime were forced to live for decades. Gradishte is a ruin today, doomed to general amnesia, though there are people who still live there. Halida Boughriet revives its memories and casts them in concrete. What is it like living in exile in your […]

Read On
8 mai 2020 by halidab Vidéos 0

UNDERGROUND, 2020

UNDERGROUND ©halidabougriet 1’29  | Vidéo | HD  |Stéréo | couleur Extraction forcée du minerai de fer en Algérie Gravures sur bois – 52 x37 cm – 35 x 37 cm Les Ateliers Sauvages, Alger  « In touch  » 2020

Read On
3 mai 2020 by halidab Vidéos 0

Sans titre

Feuille d’or, 2022 ©halidaboughriet 10′, video HD, couleur, son (sur une sonate à Bridgetower).   1er Performance en Direct  n°2 – live Instagram with @Ghazel.  3 may 2020, 9pm.     

Read On
26 octobre 2019 by halidab Installations 0

IMPLANO DE ARISANA

  IMPLANO DE ARISANA,  2018-2019 –6–channel video installation, HD video, colour, sound, 17 min Biennale de Rabat , « Un instant avant le monde » DU 24 SEPTEMBRE AU 18 DÉCEMBRE 2019 https://www.biennale.ma/portfolio-item/halida-boughriet/#exhibitions   Implano de Arisana» est un dispositif vidéographique qui aborde les questions de l’identité, du territoire et de la frontière, mais aussi la figure féminine « le mythe d’Ariane abandonnée». Considérée comme un quartier difficile, tant par son histoire que par sa population, l’Ariane est profondément isolée par le Paillon, ligne de démarcation constituant la frontière symbolique entre ce territoire et le centre-ville de Nice. Mon désir était de filmer ce quartier populaire, de le regarder autrement.  A commencer par la rencontre humaine et chaleureuse de quelques femmes qui y vivent et qui sont devenues l’axe central de mon travail.   Par une esthétique du geste, je traverse les plans architecturaux  datant de 1970 vers des personnages qualifiés de déesses. Ces femmes se font surtout l’expression collective d’une forme d’identité revendiquée et d’ouverture. J’utilise essentiellement la décomposition du temps pour donner à voir les corps en action lors de leur performance. La lumière apporte de l’intensité dramatique à la scène. Elle témoigne de leur exil qui renvoie à l’image […]

Read On
19 juin 2019 by halidab Photography 0

« Out of Place » – Officine dell’Immagine, Milan

OFFICINE DELL’IMMAGINE HALIDA BOUGHRIET   « Out of Place » May 16 – July 13, 2019 Curated by Silvia Cirelli, the exhibition Out of Place will present recent work by this talented artist in an Italian exclusive. Already recognised internationally for exhibitions at Centre Pompidou and Institut du Monde Arabe in Paris, the Rabat Biennale, the Los Angeles Depart Foundation, Documenta 14 and the 11th Dak’Art Biennial, Boughriet is surprising for her rare expressive eclecticism, ranging from photography to video and performance, in which she herself becomes the spokesperson for the artistic message. Always attentive to the exploration of socio-cultural, behavioural and geopolitical themes concerning current cultural situation, Boughriet translates the precariousness of a historical moment marked by a sense of uprooting, an absence of communication between people and by the need for belonging. Coming to authentic emotional essentiality and completely laying bare human vulnerabilities, this young artist’s narrative sees the body as the focal point of the entire creative journey. With the spasmodic urgency of filling the void created by a painful nomadic dynamism, the body’s symbolism is what drives the search and becomes, above all, an allegory of the return of identity. The core of the exhibition is Boughriet’s Border […]

Read On
31 mai 2019 by halidab Photography 0

RED SUN, 2019

Série photographique en cours.

Read On
21 mai 2019 by halidab Photography 0

EXIL DES ANGES, 2019

C-Print 31 1/2 × 47 1/5 in – 80 × 120 cm Courtesy de l’artiste © ADGP & OFFICINE DELL’IMMAGINE  http://www.officinedellimmagine.com/outofplace_pr.html

Read On